講演・発表/Lectures & Presentations

講演・発表 Lectures &Presentations

【招待講演 / Invited Lectures】

     3) 英語コミュニケーション能力を伸ばすには-効果的な学習のためのヒント-. しながわ学びの杜 パートナーシップ講座 「可能性を求めて〜地球市民としてできること〜」2019/7

     2) 子どもの学習意欲はどこから来るのか-動機づけの心理学-. 学都・松本で「未来の教育を考える 」 Vol. 09. 2018/9

     1) Cooperative/collaborative learning within the framework of self-determination theory: Theories and their applications in Japanese EFL classrooms. JALT Omiya (Saitama chapter of the Japan Association of Language Teaching) Chapter Meeting. 2012/6

 

【シンポジウム 、フォーラム/ Symposia, Forum

     3) Self-determination theory: Research and practice for language educators. JALT Fukuoka 2022, Fukuoka, Japan. 2022/11

     2) 日本人英語学習者における動機付けと情意に関する縦断的変化に関する実証研究. LET第57回全国研究大会 (於 名古屋学院大学)2017/8

     1) Digital storytelling for creative learning. GLoCALL 2010 (The Globalization and Localization in Computer-Assisted Language Learning ), Sabah, Malaysia. 2010/12

 

【研究発表 / Academic Presentations】  

     38) Content and Language Integrated Project: Development of CLIL Textbooks. JACET 61st International Convention (online). 2022/8

     37) Does a strictly managed e-learning program undermine EFL learners’ internalized motivation?  PLL(Phycology of Language Learning) Conference 2020, Sydney, Nova Scotia, Canada (online). 2022/6 
     36) コロナ禍における大学生の海外への興味喚 起—オンライン英会話プログラムの可能性—. グローバル人材育成教育学会 第7回九州支部大会(佐賀女子短期大学)2021/12
     35) 日本人英語学習者の動機づけ—やる気の「潮流」の発生と持続—.  グローバル人材育成教育学会  第8回全国大会・第 1 回国際遠隔会議
JAGCE The 1st International Web Conference (オンライン開催) 2021/02
     34) 英語 e-learning におけるラーニングマネジメントの影響—学習状況と動機づけの変化—.  動機づけ理論研究会 (於 大阪大学)2019/11
     33) オンライン英会話レッスンを利用した授業外学修—受講生の取り組み・動機づけ・英語習熟度の変化に注目して—. 全国英語教育学会第45回弘前研究大会 (於 弘前大学) 2019/8
     32) Examination of Japanese EFL students' relatedness needs and task motivation. 7th International Self-Determination Theory Conference, Amsterdam, The Netherlands. 2019/5
     31) Exploring directed motivational currents in Japanese EFL classroom and task motivation. Individual differences in second language learning and teaching II: The individual and the context, Konin, Poland.  2018/10
     30) Examination of relatedness needs in Japanese EFL classrooms and task motivation: An interview study. Psychology in Language Learning 3, Tokyo. 2018/6
     29) やる気の「潮流」から見えてくるもの—日本人英語学習者を対象とした面接調査—. TEA研究会(於 宮城教育大学)2018/3
     28) Connecting English here in the classroom and out there: Communicative tasks, L2 self activities, and motivation. The IAFOR International Conference on Language Learning 2018, Hawaii, U.S.A. 2018/1
     27) 英語学習者の動機づけを高めるための教育実践—理想自己と義務自己に焦点をあてて—.  全国英語教育学会 (於 島根大学)2017/8
     26) 日本人大学生EFL学習者の動機づけ測定の質問紙開発とその検証 ―自己決定理論にもとづいて ―.  動機づけ理論研究会 (於 大阪大学)2017/1
     25) Developing and implementing terminology lists. JALT2016 Annual Conference, Nagoya.  2016/11
     24) Pedagogical intervention to enhance self-determined forms of L2 motivation: Applying self-determination theory in the Japanese EFL context. JACET 55th International Convention, Hokkaido. 2016/9
     23) Validating a new motivation questionnaire: Applying self-determination theory in the Japanese EFL context. The IAFOR International Conference on Language Learning 2016, Hawaii, U.S.A. 2016/1.
     22) 日本人大学生英語学習者の動機づけ質問紙改良の試み. LET第55回全国研究大会 (於 千里ライフサイエンスセンター) 2015/8
     21) Self-determination theory in a Japanese EFL context: Reconsideration of autonomy support. 11th Asian EFL Journal International TESOL Conference, Pampanga, Philippines. 2014/11
     20) 自己決定理論を越えて—日本の大学生外国語学習者の動機づけ要因をさぐる面接調査-. 関東甲信越英語教育学会 第38回 千葉研究大会 (於 明海大学) 2014/8
     19) Verifying self-determination theory in a Japanese EFL context: Psychological needs fulfillment and L2 motivation. AILA World Congress 2014, Brisbane, Australia. 2014/8
     18) Validating self-determination theory in a Japanese EFL context: Relationship between innate needs and motivation. 5th International Language Learning Conference, Penang, Malaysia.  2013/11
     17) How do Japanese students overcome their feelings of demotivation toward English study? KATE(関東甲信越英語教育学会)第34回茨城つくば研究大会、つくば(於 筑波大学)2010/8
     16) Cooperative learning: Its definition and distinctions. LET 50 (外国語教育メディア学会 50周年記念全国研究大会)、横浜(於 横浜市立横浜サイエンスフロンティア高等学校)2010/8
     15) The voices of teachers facing demotivated students. JALT PanSIG Conference 2010 (全国語学教育学会全分野別研究部会 2010年度大会)大阪(於 大阪学院大学)2010/5
     14) Implications of demotivating factors in Japanese university English learning.  JALT PanSIG Conference 2010 (全国語学教育学会全分野別研究部会 2010年度大会)大阪 (於 大阪学院大学)2010/5
     13) 英語学習に対する学習者の動機づけ変化―デジタル・ストーリーテリングを使用した協同学習の試み―. 日本協同教育学会第6回大会 (於 神戸大学)2009/10
     12) 恵泉女学園大学における初年次英語教育-英語クラスとサポート体制-. JACET (大学英語教育学会)第48回全国大会、北海道 (於 北海学園大学)2009/9
     11) Digital storytelling – A creative way to facilitate collaborative group work and change learner attitude. The 2009 Asia TEFL International Conference, Bangkok, Thailand. 2009/8
     10) Weblog to scaffold students in a debate project. JALT 2007 (第33回全国語学教育学会年次国際大会)、東京.  2007/11
     9) Learner-centered test-prep. The 41st Annual TESOL Convention, Seattle, Washington, USA. 2007/3
     8) Motivating learners through a study abroad program. JALT 2006 (第32回全国語学教育学会年次国際大会)、北九州. 2006/11
     7) Developing together: Teacher to facilitator and student to learner. Professional Development in Language Teaching Conference, Okayama (於 岡山大学)2006/10
     6) 資格試験講座を「豊かに」するには —協同的話し合いを使用した試み—. 2006 JALT Hokkaido Language Conference(於 北海学園大学)2006/9
     5) 学習者中心型のTOEIC対策クラス—グループ・ワーク活用の試み—. JACET (大学英語教育学会)第44回全国大会、東京(於 玉川大学)2005/9
     4) Group work in test-prep classes?: A survey. JALT 2004 (第30回全国語学教育学会年次国際大会)、奈良(於 帝塚山大学)2004/11
     3) Differences in input and learners' comprehension. JALT 2003 (第29回全国語学教育学会年次国際大会)、静岡. 2003/11
     2) Japanese and North American interaction: Differences in back channel behavior in cross-language/cross-cultural communication. AILA 2002 (13th World Congress of Applied Linguistics), Singapore. 2002/12
     1) Communicative grammar teaching in a company course. JALT 2002 (第28回全国語学教育学会年次国際大会)、静岡. 2002/11/1